In onze directe omgeving werden we in korte tijd geconfronteerd met slechte ervaringen over Groupon Travel. Reden voor Surprisetickets om een breder onderzoek naar ervaringen met het boeken van vakanties via Groupon te doen.
Met een voucher van Groupon boek je voor een habbekrats een 5 sterren vakantie inclusief hotel en vliegtickets. Het lijkt te mooi om waar te zijn. En inderdaad, bij het reserveren blijkt dat het hotel geen beschikbaarheid heeft… Een schrijnend geval en niet het laatste voorbeeld van een mislukte Groupon deal.
Misleidend? Klachten over vakanties van Groupon Travel
De meest voorkomende klachten van mensen die een product uit de travel sectie van Groupon hebben gekocht, gaan over beschikbaarheid van accommodaties, additionele kosten, slechte communicatie die vervolgens tot extra kosten voor de reiziger leidt en misleidende uitingen. Frank Oostdam, directeur van ANVR viel begin dit jaar al over de “misleidende reclame-uitingen” van Groupon nadat het bedrijf voor 29 euro retour vliegtickets aanbood en verzocht de Stichting Reclame Code om uitspraak.
Opvallend vaak gaat het mis bij Hotelsbooked.com, partner van Groupon
Vooral bij vakanties van de aanbieder Hotelsbooked.com (alias voor Holidaysbooked.com) lijkt het vaak fout te gaan. Een reisorganisatie die sowieso geen goede reputatie op het internet heeft. Ontevreden reizigers die voor deze aanbieder een voucher bij Groupon kochten, zeggen dat er geen beschikbaarheid is bij het door hun gekozen hotel, Hotelsbooked de problemen niet oppakt en soms helemaal niet meer reageert terwijl de kosten oplopen doordat men met Engeland moet bellen. Een snelle controle op Hotelsbooked.com leert dat de ‘Exclusive Deal of the Week’ niet boekbaar is wat geen vertrouwd gevoel geeft.
Een twitteraar uit zijn frustraties over Hotelsbooked en Groupon nadat er op een verkeerde datum een reservering is gemaakt op zijn voucher. Hij zou hiervoor een refund krijgen, maar na een maand is het probleem nog steeds niet opgelost*. Misschien nog wel vervelender is dat het contact hierover erg moeizaam gaat. Hoe denkt Groupon over deze partner?
Selectie van Travel aanbod op Groupon
Groupon Nederland werkt volgens persvoorlichter Lilian Doets goed samen met Hotelsbooked.com. Ondanks de klachten die er liggen, zal Groupon dus ook in de toekomst samen blijven werken met deze partner. “Hotelsbooked.com is bij ons geïntroduceerd door Groupon Engeland, waar deze aanbieder al langer met veel succes zijn reizen verkoopt.” Volgens Doets moeten alle Groupon partners kwalitatieve producten leveren. “Partners worden geselecteerd op het aanbod, maar wij kijken ook of het bedrijf financieel gezond is en we doen altijd een SGR check. De meeste vakantie vouchers kunnen binnen 7 dagen kosteloos geannuleerd worden waarna het aankoopbedrag wordt teruggestort. De klantenservice behandelt de klachten individueel."
Tip:
Tussen de berichten met Groupon klachten vonden we een goede tip. “Bel altijd eerst met het hotel of de aanbieder waarvan je de voucher wil kopen om te informeren of er beschikbaarheid is en reserveer dan direct. Je kunt voordoen of de voucher al gekocht is en deze achteraf kopen. Mocht de Groupon voucher uitverkocht zijn, wel even de reservering annuleren.” De redactie wil iedereen meegeven dat je profijt kan hebben van een Groupon deal, maar koop niet zomaar een aantrekkelijke voucher, wees kritisch!
*Tijdens het schrijven van dit artikel, zijn enkele van bovengenoemde langlopende klachten opgelost. Toeval?